Nazwa forum

Opis forum

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Moda

#1 2009-11-14 18:14:28

Kornel

Administrator

Zarejestrowany: 2009-11-14
Posty: 9
Punktów :   

Pisemko 2 część 1 (MEGA OPISY)

Škoda Felicia (typ 994) - model samochodu osobowego o nadwoziu typu kabriolet produkowany w latach 1959 - 1964 przez czechosłowacką wówczas fabrykę Škoda w zakładach w miejscowości Kvasiny, następca modelu 450.
Škoda Felicię zaczęto produkować równolegle z Octavią i Octavią Super. Był to jedyny w tych czasach socjalistyczny samochód bez dachu (z wyjątkiem Wartburga w wersji kabriolet). Ten model Škody Felicii zyskał popularność dzięki komedii Gangsterzy i filantropi z roku 1962, w której pojawił się w jednej z finałowych scen.
W roku 1961 wprowadzono do produkcji model Škoda Felicia Super (typ 996). Samochód ten miał 55 konny silnik o pojemności 1221 cm³ z dwoma gaźnikami.
Dana techniczne Škody Felicii (1959-1964):
Ilość cylindrów: 4
Układ cylindrów: rzędowy
Pojemność: 1089 cm³
Moc: 36,8 kW (50 KM)
Skrzynia biegów: 4+1
Prędkość maksymalna: 128 km/h
Dana techniczne Škody Felicii Super (1961-1964):
Ilość cylindrów: 4
Układ cylindrów: rzędowy
Pojemność: 1221 cm³
Moc: 40,4 kW (55 KM)
Skrzynia biegów: 4+1
Prędkość maksymalna: 130 km/h
Škoda Felicia (1994-2001)
Škoda Felicia
Producent Škoda Auto
Premiera 1994
Okres produkcji od października 1994 do 21 czerwca 2001
Miejsce produkcji Mladá Boleslav  Czechy
Vrchlabí,  Czechy - wersja Fun
Poprzednik Škoda Favorit (hatchback), Škoda Forman (kombi)
Następca Škoda Fabia
Segment B+
Typy nadwozia hatchback
kombi (Škoda Felicia Combi)
pick-up (Škoda Pickup)
oraz Felicia Fun i Vanplus
Silniki Benzynowe
1,3, 40 kW (54 KM), Š 781.135B - BMM[1], później MPI[2]
1,3, 50 kW (68 KM), Š 781.136B - BMM, później MPI
1,6, 56 kW (75 KM) AEE
↑ Bosch Mono Motronic
↑ Multi Point Injection
Diesla
1,9, 47 kW (64 KM) AEF
Skrzynia biegów Ręczna
5 biegów
Długość 3855 - 3883 mm
Szerokość 1635 mm
Wysokość 1365 - 1415 mm
Podobne Opel Corsa
Ford Fiesta
Daewoo Lanos
VW Golf III
FSO Polonez Caro
Renault Clio
SEAT Ibiza
Škoda Felicia od tyłu
Silnik 1,3 MPI konstrukcji Škody
Škoda Felicia Combi
Škoda Felicia Vanplus
Škoda Felicia Fun
Škoda Felicia - model samochodu osobowego produkowany w latach 1994 - 2001 przez firmę Škoda Auto. Jego poprzednikiem jest Škoda Favorit, zaś następcą model Škoda Fabia.
Podstawowym modelem Škody Felicii był pięciodrzwiowy hatchback dostępny z jednym z dwóch podstawowych silników z jednopunktowym wtryskiem paliwa firmy Bosch 1,3 40 kW / 54 KM lub 1,3 50 kW / 68 KM. Opcjonalnie montowane były silniki produkcji Volkswagena 1,6 55 kW (benzynowy) oraz 1,9 47 kW (wysokoprężny). Oznaczenia wersji wyposażenia LX - standard lub GLX / SLX - bogate wyposażenie oraz LXi i GLXi dla modelu z silnikiem 1.3 50 kW. W 1998 roku Felicia przeszła face lifting polegający na zmianie kolorystyki wnętrza, modyfikacji grillu z przodu oraz wprowadzeniu lakierowanych zderzaków. W tym samym roku Škoda wprowadziła do sprzedaży Felicię Blue Sky wyposażoną w automatycznie rozsuwany dach. Gdy w 1999 roku na rynku pojawił się następca Felicii model Fabia, auto zaczęto sprzedawać w limitowanych wersjach wyposażenia (m. in. Saga, Samba, Gemini, Perfect, Magic, Family, Space Line, Genua, Twist, Trend, Active, Mystery, Laurin & Klement). Felicia została zwycięzcą w konkursu TOP BUDGET CAR OF 2000 zorganizowanego przez angielskie pismo motoryzacyjne Auto Express. W modelu Felicia Škoda po raz pierwszy opcjonalnie zastosowała ABS oraz poduszki powietrzne (w ekskluzywnej wersji Laurin & Klement montowane seryjnie).
W latach 1994 - 2001 wyprodukowano 915 843 egzemplarzy tego samochodu w wersji hatchback.
Dane techniczne Škody Felicii:
Wymiary:
Długość: 3883 mm
Szerokość: 1635 mm
Wysokość: 1415 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
Rozstaw kół przód: 1420 mm
Rozstaw kół tył: 1380 mm
Pojemność bagażnika: 272 / 967 l
Masy:
Masa własna: 935 - 1050 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1420 - 1480 kg
Ładowność: 430 - 485 kg
Škoda Felicia Combi
Škoda Felicia Combi powstała na bazie modelu podstawowego i była następcą wycofanego z produkcji modelu Forman. Jej produkcję rozpoczęto w roku 1995. Wersja kombi miała takie same silniki i rodzaje wyposażenia jak wersja hatchback. Škoda Felicia Combi charakteryzowała się przedłużonym o 35 centymetrów pięciomiejscowym nadwoziem, bagażnik miał 447l po złożeniu tylnych siedzień pojemność wzrastała do 1475l. Przez 7 lat wytworzono 351 905 egzemplarzy Škody Felicii Combi.
Dane techniczne Škody Felicii Combi:
Wymiary:
Długość: 4205 mm
Szerokość: 1635 mm
Wysokość: 1420 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
Rozstaw kół przód: 1420 mm
Rozstaw kół tył: 1380 mm
Pojemność bagażnika: 447 / 1366 l
Masy:
Masa własna: 975 - 1090 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1460 - 1520 kg
Ładowność: 430 - 485 kg
Škoda Felicia Vanplus
Škoda Felicia Vanplus powstała na bazie modelu Combi i miała zastąpić model Škoda Forman Vanplus. Charakteryzowała się duża plastikową nadstawką, dzięki której uzyskano dużą przestrzeń ładunkową. W przeciwieństwie Škody Pickup przeznaczona była do rozwożenia lekkich towarów o dużej objętości. Jej maksymalna nośność wynosiła do 450 kg (600 kg Škoda Pickup).
W latach 1995 - 2000 wyprodukowano 5 160 egzemplarzy Škody Felicii Vanplus.
Dane techniczne Škody Felicii Vanplus:
Wymiary:
Długość: 4205 mm
Szerokość: 1635 mm
Wysokość: 1490 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
Rozstaw kół przód: 1420 mm
Rozstaw kół tył: 1380 mm
Pojemność bagażnika: 1366 l
Podobne: Polonez Truck Plus ROY
Škoda Felicia Fun
Škoda Felicia Fun powstała na bazie seryjnego Pickupa. Był to samochód rekreacyjny przeznaczony głównie dla młodych aktywnych ludzi.
Innowacją w Felicii Fun było wprowadzenie ruchomej tylnej ściany kabiny oraz drugiego rzędu siedzeń. Dzięki temu ten model Felicii z dwumiejscowego pickupa mógł przeistoczać się w półotwarte auto rekreacyjne. W aucie zastosowano czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1.3 / 50KW i 1.6 / 55KW oraz silnik diesla 1.9/47KW.
Od 1996 do 2000 wyprodukowano 4 016 egzemplarzy Škody Felicii Fun.
Dane techniczne Škody Felicii Fun:
Wymiary:
Długość: 4115 mm
Szerokość: 1635 mm
Wysokość: 1490 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
Rozstaw kół przód: 1420 mm
Rozstaw kół tył: 1380 mm
Pojemność bagażnika: 835 l

Panda II (od 2003)  [edytuj]
Fiat Panda II

Producent Fiat Auto Poland
Premiera 2003
Okres produkcji 2003 - nadal
Miejsce produkcji Tychy  Polska
Poprzednik Fiat Panda I
Segment A
Typy nadwozia 5-drzwiowy hatchback
Silniki Benzynowe
1,1 8v Fire (54 KM)
1,2 8v Fire (60 KM)
1,4 16v 100HP (100 KM)
Diesla
1,3 16v Multijet (70 KM)
Rodzaj napędu przedni / AWD
Długość 3,56 m
Szerokość 1,61 m
Wysokość 1,48 m
Masa własna 850 kg
Test Euro NCAP 
Pokrewne Fiat 500
Podobne Citroen C1
Opel Agila
Peugeot 107
Tata Indica
Toyota Aygo
Kia Picanto
Galeria mediów w Wikimedia Commons

Fiat Panda Actual z tyłu
Fiat Panda 100HP
Fiat Panda Cross 4x4Projekt początkowo istniał pod nazwą Gingo (FIAT 169), jednak po protestach koncernu Renault (nazwa zbyt podobna do modelu Twingo) nazwa została zmieniona. Pierwszą odsłoną dla nowego modelu był salon w Bolonii w 2002 roku. Fiat zaprezentował tam koncepcyjne auto o roboczej nazwie Simba/New Small.

Panda drugiej generacji, zwana też Panda Nuova, zadebiutowała w 2003 roku. W listopadzie 2003 roku międzynarodowe jury konkursu "Car of the Year", wybrało Fiata Pandę samochodem roku 2004. Produkowana jest wyłącznie przez spółkę Fiat Auto Poland w Polsce, w fabryce w Tychach. Jest to pięciodrzwiowy mały, miejski samochód osobowy, segmentu A. W palecie Fiata mieści się poniżej modelu Punto. Na niektórych rynkach zastąpił, oprócz Pandy I, również Fiata Seicento. Napędzany jest silnikami benzynowymi, czterocylindrowymi o pojemnościach: 1108 cm³ (54 KM), 1242 cm³ (60 KM), oraz silnikiem diesla o pojemności 1248 cm³ i mocy 70 KM.

W 2003 roku na 73. salonie w Genewie zaprezentowano rekreacyjną wersję - Marrakech.

Projektanci stworzyli samochód terenowy typu "dune buggy", a więc otwarte nadwozie, drzwi pozbawione szyb, orurowanie chroniące pasażerów. Jego wymiary zewnętrzne wynoszą: długość 3,57 m, szerokość 1,61 m, wysokość 1,48 m. W pokonywaniu pustynnych wydm pomaga napęd czterech kół ze sprzęgłem wiskotycznym a także 16-calowe koła z ogumieniem w rozmiarze 205/50.

W 2004 roku pokazano Pandę 4x4, wersję z napędem na cztery koła. Dostępna jest z mocniejszym silnikiem benzynowym i z dieslem. W dniu 3 września 2004 r. w zakładzie w Tychach, po 16 miesiącach od wprowadzenia na linię montażową, został wyprodukowany 250.000. model Pandy. Auto przyspiesza od 0 do 100 km\h w 20 sek.

W 2005 roku pokazano Pandę 4x4 Cross, wersję z napędem na cztery koła oraz blokadą mechanizmu różnicowego. Dostępna jest z silnikiem benzynowym i z dieslem.

W 2006 roku rozpoczęła się faza testowa Pandy Hydrogen to prototyp samochodu napędzanego systemem ogniw paliwowych (fuel cells) na paliwo wodorowe. Silnik osiąga maksymalną moc 60 kW, dzięki czemu samochód może osiągnąć maksymalną prędkość ponad 130 km/h przy przyspieszeniu od 0 do 50 km/h w 5 sekund. Pojemność zbiornika wodoru w Pandzie Hydrogen zapewnia przejechanie ponad 200 km w cyklu miejskim.
Na IAA we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2007 zaprezentowano ekologiczną wersję pandy, której emisja CO2 została zmniejszona do 69 g/km.
5 września 2007 wyprodukowano milionową Pandę[1].
21 lipca 2009 roku fabryka w Tychach wyprodukowała 1,5 milionowy egzemplarz Fiata Pandy. Od rozpoczęcia produkcji w 2003 r. do Polski trafiło tylko 100 749 sztuk. 1 399 251 egzemplarzy (93,3%) zostało wyeksportowanych do 74 państw świata[2].
Poziom produkcji
Rok Produkcja Rok Produkcja Rok Produkcja
2003 70 115 2005 214 478 2007 260 695
2004 206 638 2006 262 178 2008 247 131
Wersje samochodu
Panda odmiany :
specjalne:
Natural Power
Actual
Active
Active Plus
Dynamic
Emotion
Sport 100 HP
Podczas 10. Dnia Rodzinnego Fiat Auto Poland nastąpiła krajowa premiera Pandy Sport 100 HP (100-konnej). W porównaniu ze zwykłą Pandą zmieniono zderzaki i atrapę chłodnicy, a w środku znalazły się m.in. sportowe fotele. Auto ma też 6-biegową skrzynię, zmodyfikowane zawieszenie i hamulce.
Off Road:
Wersja standardowa 4 x 4
Cross posiada dodatkowo blokadę mechanizmu różnicowego.
Monster jest to limitowana i numerowana seria, która obejmuje tylko 695 egzemplarzy.
Climbing zwiększona masa bryły oraz kół i opon.
W wersji Monster zastosowano silnik 1,3 16v Multijet. Jednostka osiąga moc maksymalną 70 KM przy 4000 o/m oraz moment obrotowy 145 Nm przy 1500 obr./min. i jest połączona z mechaniczną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach. Tak wyposażone auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 18 sekund i osiąga maksymalną prędkość 150 km/h.
Pod maską znalazł się benzynowy silnik o pojemności 1,4 dm³, który moc maksymalną osiąga przy 6 tys. obr./min., a maksymalny moment obrotowy 128 Nm uzyskuje przy 4500 obr./min. Auto rozpędzać się ma do 100 km/h w czasie 9,6 s i osiągać prędkość 185 km/h.
Abarth Rally
Dane techniczne samochodów (specyfikacja A-grupowa):
Silnik: benzynowy 1242 cm³ (70,8x78,86)
Stopień sprężania: 12:1
Moc maksymalna: 130KM przy 7800 obr./min.
Skrzynia biegów: 6+1
Sprzęgło: metalowe, jednotarczowe
Napęd: przedni + blokada dyferencjału
Hamulce przód/tył: tarcze wentylowane 285mm / tarcze 240 mm
Hamulec ręczny: hydrauliczny
Korektor rozdziału siły hamowania
Zawieszenie przednie/tylne: kolumny McPherson, uniballe, amortyzatoy gazowe Ohlins / belka skrętna, amortyzatory gazowe Ohlins
Felgi: 6x15"
Opony: Michelin 18/58-15 N21 e TA01
Wymiary zwenętrzne: 3538x1628x1490 mm
Prototypy i wersje specjalne
Fiat Panda Aless
Fiat Panda AlessiPanda Alessi Fiat stworzył specjalne wydanie Pandy w dwukolorowej karoserii (czarno-białej, pomarańczowo-białej i zielono-białej) wyposażona także w nowy głośniejszy system dźwiękowy i niepowtarzalne wykończenia wewnątrz. Niektóre z produktów Alessi wyposażone są w ekspres do kawy i centralny zamek. Modelu zadebiutował na Ideal Home Show w Wielkiej Brytanii. Alessi produkowane jest tylko w wersji z kierownicą po lewej stronie, zgodnej z przepisami drogowymi UE. I tu napotykamy absurd - model sprzedawany jest w Anglii.
Fiat Panda Jolly
Panda Jolly jest unikatowy kabriolet stworzony przez Fiat Styling Center and Stola i inspirowane przez Łódź Design. Służyła jako specjalny autobus w Capri latem 2006 roku. Wnętrze cech innowacyjnych materiałów i wyłączne Trims.
Fiat definiuje model jako "samochód na świeże, lekkie i śródziemnomorskie tereny". Jolly wyprodukowane jest tylko w kolorze niebieskim. Materiały w Pandzie Jolly zaprojektował Paola Lenti. Inspirowany przez styl i funkcjonalność elementów, które przypominają ducha i sposobu życia z lat 60. Samochód ma się kojarzyć z jachtem. Koncepcja głównie pochodzi od Fiata 600 Multipla Jolly, samochód stworzony przez Carrozzeria Ghia w 1956 roku, który można znaleźć na ulicach Capri.
Fiat Panda Terramare 4
Panda Terramare stworzona w Mediolanie zrodzona z pomysłu Maurizio Zanisi, a stworzona przez Iso Rivolta byłego inżyniera. Pojazd jest zbudowany w oparciu o podwozia Pandy 4x4, ale z mobilną, nadmuchiwaną tratwą ratunkową. Pas napędowy i ciąg wody prowadzony jest poza osią tylną.
W piątek 21 lipca, 2006 w Terramare przekroczyły Kanał La Manche z Folkestone w hrabstwie Kent do Cap Gris Nez w nieco ponad 6 godzin.
Fiat Panda Luxury
Panda Luxury to niepowtarzalny zaprezentowany w lutym 2006 roku przez Fiata model samochodu 4x4. Kolor lakieru dipped silver.
Wnętrze wykonane z wielu drogich szlachetnych materiałów takich jak: srebro, metale szlachetne, dopracowane detale, skórzana tapicerka Alcantara Jewel, każdy szczegół wykonany z zegarmistrzowską precyzją. Jeszcze stare niebieskie logo jest wykonane z niebieskich kryształków i stali szlachetnej.
Fiat Panda Hydrogen
Fiat Panda HydrogenPanda Hydrogen to prototyp samochodu ECOlogicznego, jest głównym prototypem badanym równocześnie przez Fiat Auto, Fiat Centrum Badań i Fiat Powertrain Research & Technology oraz Ministerstwo Środowiska.
W 2006 roku pokazowa Panda Hydrogen, jako prekursorka do szerokich programów demonstracyjnych promowanych i wspieranych przez UE i przez włoskie ministerstwo regionalne. Takie samochody mają być wprowadzone do obrotu w ciągu 15 - 20 lat.
Fiat Panda Tanker
Panda Tanker zaprezentowana na Bologna Motor Show we Włoszech, cechuje ją tylko troje drzwi. I chociaż ogólny kształt pozostał bez zmian, dwoje tylnych drzwi zostały zastąpione przez stałe panele, aby zwolnić dodatkowe obciążenia w kabinie. Chropowate dodatki i sztywne podwozie również pomogły ustawić Tankera oprócz standardowego modelu Panda 4x4 na wysokim szczeblu. Wnętrze wyposażone w sportowe siedzenia oraz matowy czarny lakier dodają modelowi sportowego charakteru. Brak tylnych siedzeń oraz aluminiowe wzmocnienie umorzliwia przewóz 4 rowerów górskich.
Fiat Panda MultiEco
Panda MultiEco zaprezentowana na Genewi Motor-Show 2006. Koncept samochodu stanowi zaawansowane pionierskie osiągnięcia w zakresie emisji i zużycia, łącząc technologie, które już istnieją lub są gotowe do produkcji. Wnętrze wykonane materiałów kompatybilnych (recyklingu lub pochodzenia naturalnego) na zewnątrz i wewnątrz. Osiągi są jeszcze bardziej interesujące przez skrupulatną optymalizację z aerodynamiką i znaczne zmniejszenie wagi. Oprócz zmodyfikowanego i oszczędnego silnika model nie różni się od Pandy Hydrogen.
Fiat Panda PanDAKAR
Panda PanDAKAR wyprodukowana w tylko dwóch egzemplarzach na potrzebę Szablon:Lizbona rajdu Dakar 2007. W kategorii T2, klasyka Pandy najbardziej odpowiadała produkcji pojazdów, pierwsza Panda 4x4 prowadzona przez Mikiego Biasiona a druga przez byłego zwycięzce rajdu Bruno Saby. Obie zasilane przez Fiat Auto 1,3 litra MultiJet turbodiesel połączony z 6 biegową ręczną skrzynią biegów. Silniki 105 bhp (78 kW) przy 4500 obr/min i maksymalnym momencie 55.79 kg (166,8 m K). przy 2500 obr / min. Szczególnie warty uwagi jest napęd na cztery koła, system "lepkiego sprzęgła" i blokowania różnicowego, system, który zapewnia większą przyczepność i trakcja na górzysty i płaski teren, dzięki optymalnemu podziałowi dysku na koła.
Pandy konkurujące w Dakar 2007 zostały wyposażone specjalnie do tego rajdu akcesoria takie jak: aluminiowe platform pomagające wydobyć pojazd z miękkiego piasku, łopatki, zapasowe koła, rezerwy wody dla załogi, a także inne specjalistyczne urządzenia przydatne podczas rajdu. Zespół Fiata obejmował Fiat Sedici jako usługa zapasowa oraz trzy ciężarówki Iveco z transportem części zamiennych i zespołem techników.
Obie PandyDAKAR choć teraz są już "na emeryturze" zajęły zaszczytne czwarte miejsce.
Fiat Panda Simba
Panda Simba została odsłonięta na Bologna Motor Show w 2002 roku. Idea samochodu polegała na zastąpieniu powoli starzejącego się już modelu produkowanego bez żadnych modernizacji. Panda Simba to replika terenowego modelu "Cross". Samochód zaprezentowano w trzech wariantach (czerwono żółtej, zielono beżowej i czarno szarej)
Fiat Panda Aria
Fiat Panda AriaPanda Aria przedstawiona na Frankfurt Motor Show 2007. Aria jest wyposażona w nowe technologie przyjazne dla środowiska. Ten nowy silnik wyposażony jest w Fiat Multiair technologia, która wykorzystuje elektryczny zawór aktywacji systemu. W monofuel (benzyna) wersja silnika jest w stanie wytworzyć 105 bhp (78 kW). Samochód jest również wyposażony w funkcję Stop & Start, który pomaga zredukować zużycie o 10% podczas miejskiej jazdy

Rapp Motorenwerke GmbH
27 października 1913 Karl Rapp i Julius Auspitzer założyli Rapp Motorenwerke GmbH (niem. Zakłady Silnikowe Rapp sp. z o.o.) mieszczącą się w kilku drewnianych budynkach obok Oberwiesenfeld, gdzie poprzednio istniała fabryka silników lotniczych. Profil produkcyjny nowej firmy był identyczny. Po wybuchu I wojny światowej Rapp dostarczał silniki lotnicze Ministerstwu Wojskowemu Prus. Jednakże silniki miały problem z tłumieniem drgań i czasami pękały, co doprowadziło do zerwania umowy na nie. Próby poprawienia konstrukcji tylko skompromitowały inżyniera. Rapp byłby szybko wysadzony z siodła, gdyby podczas wojny nie otrzymał licencji na budowę 12-cylindrowych silników, zaprojektowanych przez Austro-Daimlera, których głównym odbiorcą były Ministerstwo Wojskowe Austro-Węgier, a także Bawarii. Austro-Daimler nie był w tym czasie zdolny pokryć wszystkich zamówień na ten towar. Osobą nadzorującą budowę tych silników był Franz Josef Popp. Tak więc, kiedy podjęto decyzję o ich produkcji w Rapp Motorenwerke GmbH, Popp przeprowadził się z Wiednia do Monachium. W nowym miejscu prowadził nadzór nad procesem wytwarzania, a nawet z własnej inicjatywy zajął się zarządzaniem w firmie. Popp był również osobą, która przekonała Karla Rappa do przyjęcia aplikacji Maksa Friza, młodego projektanta i inżyniera silników lotniczych w firmie Daimler. Na początku Rapp zamierzał odrzucić podanie, ale przekonał go Popp zwracając jego uwagę na niedobór zdolnych konstruktorów w firmie.
Silnik lotniczy BMW IIIa, pierwszy produkt firmy BMWW przeciągu kilku tygodni Max Friz zaprojektował nowy silnik lotniczy, BMW IIIa, z innowacyjnym gaźnikiem – także jego konstrukcji – mogącym pracować na dużych wysokościach, co pozwoliło obniżyć straty mocy. To i parę innych technicznych szczegółów sprawiło, że silnik ten przewyższał osiągami inne niemieckie silniki lotnicze. 17 czerwca 1919 pilot testowy Franz Zeno Diemer w samolocie DFW F 37/III z 6-cylindrowym silnikiem BMW IIIa/IV potwierdził niesamowitość konstrukcji, osiągając światowy rekord wysokości, wynoszący 9760 metrów[2]. Przez uznanie, na jakie zasłużył sobie Max Friz, stało się jasne, że tym, co powstrzymywało firmę od sukcesu, był Karl Rapp i jego kiepski projekt silnika. Friz okazał się świetnym głównym konstruktorem, więc uzależnienie od Rappa znikło. 25 lipca 1917 współzałożyciele firmy rozwiązali między sobą umowę. Koniec ten zapowiadał się już od dawna, ponieważ Rapp chorował. Kiedy jego odejście stało się pewne, trzeba było podjąć inną ważną decyzję. Jeżeli człowiek, który użyczył nazwy firmie, teraz ją opuszczał, to naturalnie potrzebna była nowa nazwa. Tak więc 21 lipca 1917 zmieniono nazwę z Rapp Motorenwerke GmbH na Bayerische Motorenwerke GmbH (niem. Bawarskie Zakłady Silnikowe sp. z o.o.).

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.mazdatuning.pun.pl www.aniolyciemnosci-u9.pun.pl www.lubwis.pun.pl www.indicafans.pun.pl www.craftville.pun.pl